fredag 6 december 2013

saffrans bröd

saffrans bröd, matbröd med saffran

Idag har jag bakat mycket enkelt saffrans bröd.
Jag skall ha en mycket kär vän på lunch, så saffrans bröd får det bli.
Ha en fin fredag alla nu snälla som tittar in här hos mig,tack!
 1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
1/2 dl matolja
1 tsk salt
1pkt saffran
v.mjöl
(har så svårt att säga hur mycket vetemjöl, jag häller i lite under tiden tills det blir en smidig fin deg ca 1 liter skulle jag gissa.
Smula sönder jästen i en bunke
Häll i ljummet vatten rör  ut jästen
Tillsätt matoljan och salt
Rör och tillsätt mjölet.
Rör tills det blir en fin deg
Bearbeta degen, dela degen i två lika stora bitar och lägg i varsin sockerkakas form.
Låt jäsa ca 30 min.
In i ugnen på ca 200 grader i 20-30 minuter.

Jag har inget recept egentligen som ni nog förstår, så man får pröva sig fram lite.
Lycka till
Kram
Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad bröden ser goda ut! Här hemma har det också bakats men kakor då. Passar fint med att baka när det snöar ute! ha en fortsatt trevlig fredag och en underbar helg! Kram Nina