torsdag 30 januari 2014

Rågsikt

Rågsikt, bröd, laktosfri, laktosfrittbröd
I eftermiddag när jag kom hem från jobbet bakde jag och mellan dottern snabbaste brödet.
Receptet stod på påsen  (men lite egna justeringar får ni stå ut med) med rågsiktmjöl från Kungsörnen.
Jag bjuder även på receptet här.
 
Ca 4 stycken
5 dl mjölk
50 gmargarin
1pkt jäst
1/2 dl sirap
1 1/2 tsk salt
750 g. rägsikt
 
(jag hade inga kryddor, även om det stod på påsen, bara salt)
 
Värm mjölken till 37 grader (jag hade laktosfri, gick hur bra som helst)
 
Smula jästen i en skål
 
Häll över mjölken och rör tills jästen är löst häll i salt, sirap och margarinet 
 
Häll i mjölet, spara 1 dl till utbakning

arbete degen kraftigt

låt jäsa i 40 minuter

dela i fyra delar baka ut fyra kakor
 
 jäs 30 minuter
 
ca 225 grader i ca 10 minuter.
 
Jag tyckte de blev jätte bra!
Lycka till 

 


Inga kommentarer: